Je opravdu tak zdravé chodit bos, či v bareffotových botách? Je to velmi moderní a „zdravé“. Ale jak pro koho a jak které boty …. Je třeba se zamyslet :) jak jinak, co bych od vás asi tak jiného mohla chtít …:)

Začneme u dospělých jedinců – je to vždy tak zdravé jak se propaguje? Ano i ne! Jste zmateni? Nedivím se. Nedá se to totiž říci tak jednoznačně.

Každý člověk je jedinečný!

Každý má nějaké predispozice, dědičnost, vývoj v dětství i dospělosti, rodinu, vzory, koníčky, stereotypy … a to vše utváří jak chodidla, tak celé tělo (fyzické i psychické).

Všeobecně se dá říci, že rozhodně je zdravé chodit bosky po přírodních měkkých površích. Zahrada, tráva, les, louka …. a různé členité povrchy. Čím více impulsů dostaneme do chodidel, tím lépe pracují, tvarují se a přenáší vhodné vibrace do celého těla. Takže rozhodně ano pro všechny věkové kategorie i typy chodidel.

Typy tvrdších ale různorodých povrchů typu oblázky v řece, kamínky na cestách, lesní cesty se šiškami, kamínky atd… – ano. Chodidla se krásně uvolní a začíná pracovat i kotník.

Chodívali jste jako děti rádi po obrubnících? Jasně, snad každé dítě tuhle činnost miluje! Je to velká legrace. A nejen to – při této činnosti se utváří velmi důležitá volnost a práce kotníku! Ale pozor, pokud zavřeme nohu a kotník do pevných bot, tak místo chodidla a pohyblivosti kotníku – kde je to nejvíce zapotřebí, se přenese tato práce do kolene a zde již není tak žádoucí!

Rodiče i dospělí oblibte si obrubníky. :-) Takže místo zákazů a peskování dětí, jděte prostě s nimi … :-) Vnímejte tu radost z pohybu, kterou přímo srší. Děti jsou chytré a poslouchají své tělo. Hlavně ještě nemají naučené zlozvyky nás dospělých a tak než jim je zkazíme našimi poučkami, či zákazy. Pojďme raději sundat boty, nebo vzít nějaké měkké a přidejme se k nim. :-)
Pokud máte jako dospělí problém s kotníky, koleny – samozřejmě pomalu a opatrně začínat! :-)

Jaký povrch, ale rozhodně u dospělých a bohužel dnes již i u dětí se nedá doporučit všem? Tvrdé podlahy doma, dlaždičky – jak doma, tak například v obchodních centrech, chodníky ve vsích, městech, tvrdé asfaltové cesty, atd. Zde je již opravdu lepší rada s odborníky a fyzioterapeuty, co je pro vaše nohy vhodné a co ne.

Fyzioterapie má dnes skvělé pomocníky na změření nohou, kde vám přesně vyšetří jak zatěžujete nohy a dle těchto výsledků doporučí jak s nimi pracovat a co nosit za obuv.
Pokud máte optimální otisk nohy, je skvělé chodidlo dál podporovat v bosé chůzi i bareffootových botách skoro kdekoliv. Ovšem v případě větších odchylek a patologií je třeba najít optimální řešení.

Pozor, vložky do bot jen nejlepší si nechat vytvořit na míru. Přesto ale nespoléhejte jen na tuhle pomůcku. Vložky do bot jsou jen pasivní podpora. Pro změnu a zlepšení chodidla a tím uvolnění stresu celého těla je potřeba pracovat s nohama aktivně.

Barefootové boty mají v podstatě být nejlepší volbou pro chodidlo. Princip je, že vlastně jdete jako byste šli bosky. Tudíž odpověď je podobná jako na chůzi na boso, nelze tedy říci, že je vhodná pro všechny!!

Ale každopádně je dobré se o to začít zajímat, protože je několik typů těchto bot a ne všechny jsou tak úplně nápodobné bosé chůzy.
Jsou polobarefootové boty, které jsou stále dostatečně měkké a kopírují povrch, ale třeba již mají pevnější patu, která je třeba u některých výchylek chodidla.

Napíši jen pár základních principů jak vybírat boty.
Měkká, do všech stran a směrů ohebná podrážka (prodavači milují zkoušení této vlastnosti …. :-) )).
Podrážka by měla být hlavně rovná! Zvedající se špička už bude deformovat chodidlo.
Délka je jasné, ale co šířka … samozřejmě špička by měla být široká, aby neutlačovala prsty k sobě.

Většina dospělých si kupuje o číslo menší botu, než by měla mít. Rodiče,kteří chodí kupovat boty malým dětem hodně často obkreslují chodidlo na papír a vkládají do boty. Zkuste to samé vy a dle toho si vybrat botu – budete velmi překvapení! :-)

Bosá chůze - ano, či ne?

Bosá chůze – ano, či ne?