Doplňování tekutin!

Jinak řečeno pitný režim, neboli jak pokrýt každodenní ztráty tekutin v těle.
Pro tělo a jeho zdraví je nutné udržovat rovnováhu mezi příjmem a výdejem tekutin!
Doplňovat tekutiny v podobě pití (tekutiny získáváme v malém množství samozřejmě i z jídla) je nutné v průběhu celého dne po menších dávkách, nikoli až ve chvíli kdy pocítíme žízeň!

Optimálně bychom měli vypít denně mezi 2-3 litry tekutin.
Tohle obecné pravidlo pochází z osmdesátých let dvacátého století a vychází z doporučení vypít přibližně jeden mililitr vody na každou kalorii potravy. To by mělo odpovídat množství 2 až 2,5 listu tekutiny.
Samozřejmě se bude lišit potřeba člověka dle váhy, sportovního nebo pracovního zatížení a vlivu teploty (horko, zima)

Příjem tekutin by měl být plynulý v průběhu celého dne!!

Při nárazové konzumaci tekutin může dojít k převodnění a tím se nadměrně zatěžují ledviny a srdce. Vzpomeňte si na dějepis a středověk, v té době se prolévání vodou bralo jako mučící technika inkvizice. Extrémní případ převodnění je znám v Americe, kdy při jedné soutěži paní vypila sedm litrů vody na ráz a zemřela několik hodin po té.

Pokud nejste z počátku zvyklí pít mnoho, nemusíte hned začít pít dva litry denně. Pijte tolik kolik zvládnete v naprosté pohodě. Například první týden zvládnete denně tři čtvrtě litru, další týden přidáte (např. o několik dcl) a budete postupně přidávat až dosáhnete požadovaného objemu.

Co pít?

Minimálně 50% by měla být čistá voda nesycená!!
Zbylá procenta rozložit mezi čaje (střídat i zde zelený a černý), stoprocentní džusy, voda s citronem, minerálky. Stoprocentní džusy je ideální ředit 2 ku 1, nebo 3 ku 1, popřípadě džus zapít sklenicí nesycené vody.

Co se nepočítá do pitného režimu.

Alkohol se samozřejmě do pitného režimu počítat nedá, naopak se dá brát mínusem.
Jinak se ale uvádí dva dcl bílého vína (dobré pro organismus) , či dva dcl červeného vína (zabraňuje stárnutí buněk), nebo půl litru piva (vyrábí se z nejkvalitnější vody, ale pozor je kalorické) může být i pro tělo zdravé. :-) Samozřejmě vše s rozumem! :-)
Určitě nelze započítávat do pitného režimu kávu – nezažene žízeň a odvodňuje.
Silné čaje například kopřivový nebo zelený – odvodňují.
Sladké limonády – doporučuji vůbec nepít, nezaženou žízeň, většinou naopak a jsou velice kalorické!

Kvalitní pitný režim je jeden z nejdůležitějších faktorů pro tělo, a to také proto, že nadbytečné tuky a škodlivin z těla při trávení odvádí moč.

Pro lidi kteří pracují v klimatizovaném prostředí je důležité si hlídat příjem tekutin více, protože klimatizace většinou snižuje chuť pít.

V neposlední řadě tekutiny doplňujeme samozřejmě i z jídla, ale nelze tím nahrazovat vodu!
Nejvíce tekutin je v zelenině, např.: okurka, rajské jablíčko, z ovoce je to ananas a broskve. Ale všeobecně po ovoci by měla následovat sklenice čisté nesycené vody.